فروشگاه نسوز آوران آترا

فروش محصولات نسوز

فروشگاه نسوز آوران آترا

فروش محصولات نسوز

کاربردهای پتو نسوز و پتو سرامیکی

پتو نسوز و پتو سرامیکی چیست ؟

پتو نسوز یک ابزار کارآمد و بسیار حیاتی که می تواند جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش شود و یا نقطه آغازین آتش را خاموش و یا خفه کند معمولا از جنس فایبر گلاس می باشد و معمولا تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل میکند ، به راحتی می توان آن را تا کرد و در کابینت آشپزخانه یا جاهای حیاتی خانه آن را قرار داد.

استفاده از پتو نسوز به مراتب راحت تر از کپسول آتش نشانی است البته در مورد آتش های کوچک و نقطه ای .

پتو سرامیکی از الیاف سرامیکی و آلومینا سیلیکات تشکیل شده است ، این پتو ها ، پتو های عایق نسوز با حرارت بالا می باشند .در مقابل شوک حرارتی و حملات شیمیایی بسیار مقاوم می باشند. پتو نسوز سرامیکی هدایت حرارتی بسیار کمتری نسبت باقی الیاف دارند.

همچنین الیاف پتو ی سرامیکی به هیچ عنوان سرطان زا نمی باشند . پتو سرامیکی دارای چگالی کنترل شده، استحکام کششی و انعطاف پذیری بسیار بالا است. وتا درجه حرارتی ۱۲۶۰ درجه مقاومت را تحمل می کنند.

کاربردهای پتو نسوز و پتو سرامیکی :

۱- آسترکاری سطوح داغ کوره های عملیات حرارتی :

کوره های عملیات حرارتی می توانند به دو دسته اصلی تقسیم شوند: ثابت و مداوم

از انواع کوره های عملیات حرارتی می توان به کوره های پخت و لعاب سرامیک ، کاشی تزئینی ، چینی بهداشتی و ظروف ، کوره سکوریت ، کوره شیشه خم ، کوره های حرارتی و ذوب فلزات و کوره تمپر نام برد.

پتو نسوز سرامیکی به واسطه پایین بودن جرم واحد حجمشان؛ در محدوده دمایی بالا عایق حرارتی بالایی می باشند. قابلیت ذخیره گرما و پایین بودن ضریب هدایت حرارتی آنها دو خاصیت مهم محسوب می شود. و بهترین گزینه برای عایق کردن یا آسترکاری سطوح حرارت بالا در این کوره ها می باشند .

کوره های عملیات حرارتی

۲- عایق پشتیبان کوره های گرمایش مجدد :

در کارخانجات فولاد، کوره های گرمایش مجدد در کارخانه های نورد گرم مورد استفاده قرار می گیرند تا حرارت فولاد مانند : بیلت یا همان شمشال ، بلوم یا همان شمشه و اسلب یا سطح مستطیلی  را به دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد برسانند ، از پتو سرامیکی به عنوان عایق بک اپ یا همان پشتیبان در این نوع کوره استفاده می شود.

پتو سرامیکی به عنوان عایق پشتیبان در کوره های گرمایش مجدد

۳- درزبندی حرارتی پوشش های کوره های آنیلینگ :

آنیل یا بازپخت نوعی از عملیات حرارتی فلزات و آلیاژها می باشد (سیم های فولادی ، سیم آرماتور و …)، شامل گرمایش فلز تا یک دمای خاص، نگهداشتن در این دما و پس از آن،  خنک کردن آهسته آن می باشد .

برای درزبندی حرارتی دیواره های این پاتیل ها یا همان کوره آنیل می توان از پتو سرامیکی استفاده کرد همچنین برای درز بندی در کوره می توان از انواع طناب نسوز مانند انواع طناب نسوز مثل طناب سرامیکی ، طناب آزبست ، طناب نسوز فایبر گلاس استفاده نمود.

پتو سرامیکی در درزبندی کوره های آنیل

۴ – پوشش نازل های ریخته گری (جلوگیری از اکسیداسیون و شوک حرارتی) :

ریخته گری ممتد فولاد اصلی ترین روش تولید فولاد در جهان می باشد در میان قطعات نسوز ویژه ، نازل غوطه ور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، وظیفه اصلی نازل ، حفاظت جریان مذاب از ورود هوا در مسیر تاندیش به قالب های ریخته گری و توزیع دلخواه جریان مذاب در قالب ها است.

با استفاده از پتو سرامیکی با الیاف سرامیک درجه حرارت بالا می توان از خوردگی و اکسیداسیون این نازل ها تا حد زیادی جلوگیری کرد.

نازل های ریخته گری

۵- آسترکاری کوره های ذوب :

کوره ذوب واحدی است که قابلیت تولید حرارت لازم برای ذوب وزن مشخصی از فلز یا آلیاژ را با سرعت لازم و هزینه های قابل قبول دارد. انواع کوره ی ذوب : کوره های بوته ای ، کوره های تشعشعی ، کوره های القائی ، کوره های قوس الکتریکی  ، کوره های زیمنس – مارتین ، کوره کوپل

با استفاده از پتو نسوز سرامیکی یه لایه آستر مانند در این کوره ها استفاده می شود دانسیته این پتو نسوز می تواند برای هر کوره متفاوت باشد.

لاستیک سیلیکون،تاریخچه و کاربرد آن در صنعت

لاستیک سیلیکون چیست ؟

از دهه ۱۹۶۰ لاستیک سیلیکون در زمینه ی پزشکی ، هوا فضا ، صنعت برق ، ساخت و ساز و کاربردهای صنعتی استفاده ی بسیار گسترده ای پیدا کرد. انعطاف پذیری در محدوده دماهای مختلف ، مقاومت خوب در برابر فشرده سازی ، آزمون سختی سنجی های مختلف و ترکیبات پایدار و بی اثر از دلایل استفاده از سیلیکون است .

لاستیک سیلیکون

لاستیک سیلیکون (silicone rubber یا به اختصار SR) یا پلی سیلوکسان یک ماده ی پلیمری بسیار قابل انعطاف (الاستومر) می باشد که از پلیمریزه شدن حلقه باز انواع سیلان ها و سیلوکسان ها بدست می آید .

ساختار لاستیک سیلیکونی از پلیمرهای مصنوعی با ساختار غیر معمول مولکولی مانند یک ستون غول آسا از سیلیکون متناوب و اتم های اکسیژن است . این پیوند شبیه پیوندهای موجود در کوارتز است ، بنابراین مقاومت گرمایی سیلیکون لاستیکی نسبت به دیگر الاستومرها بسیار بالاتر است.

ساختار مولکولی لاستیک سیلیکون

ساختار مولکولی سیلیکون اتم های متناوب سیلیکون و اکسیژن  (مقاومت در برابر حرارت بالا را افزایش می دهد)

خصوصیات مهم لاستیک سیلیکونی :

خصوصیت حرارتی : سیلیکون ها در محدوده ی وسیعی از دماهای مختلف مقاومت دارند حتی بالاتر از تمام الاستومرهای دیگر (-۷۵ فارنهایت تا +۵۰۰ فارنهایت) همچنین توسط گاما ، اتوکلاو بخار و روش های دیگر استریل می شوند

خصوصیت مکانیکی : لاستیک سیلیکون حالت کشسانی بسیار بالا و در برابر پاره شدن و از هم گسیختن بسیار مقاوم است  . دامنه وسیعی از شور ۵ تا ۸۰ در دستگاه سختی سنج لاستیک یا دورو متر ، نرم ترین ها در دورومتر ژل تقویت شده است .

خصوصیت الکتریکی : لاستیک سیلیکون بیش از همه ی مواد قابل مقایسه ای دیگر در مورد خصوصیت عایق بندی ، انعطاف پذیری بسیار بالایی در کاربردهای الکتریکی دارد .

خصوصیت زیست سازگاری : در آزمون های گسترده سیلیکون رابر سازگاری بسیار زیادی با بافت های بدن و مایعات بدن دارد و در مقایسه با دیگر الاستومر ها ، سیلیکون در هنگام کاشت هیچ گونه واکنشی با بافت های همجوار نشان نمی دهد . همچنین از رشد هرگونه باکتری جلوگیری می کند ، زنگ نمی زنند ، پوسیده یا خورده نمی شوند . سیلیکون های لاستیکی بی بو و بی مزه هستند برای رعایت دستورالعمل های زیست سازگاری برای محصولات پزشکی آماده می شوند .

خصوصیت شیمیایی : در مقابل آب ، اکسیداسیون و بسیاری از مواد شیمیایی، از جمله برخی از محلول های اسیدی و قلیایی مقاومت می کنند. اسیدهای کنسانتره، حلال ها، روغن ها و سوخت ها بر روی لاستیک سیلیکون اثر منفی دارند و نباید با سیلیکون استفاده شوند.

مزایای برجسته لاستیک سیلیکون عبارتند از :

  • توانایی استریلیزه شدن توسط بسیاری از متدها
  • زیست سازگاری بسیار بالا
  • مقاومت بسیار بالا در برابر پارگی
  • قدرت کشش بالا
  • نیم شفافی طبیعی
  • توسط رنگ دانه قابلیت رنگ امیزی به رنگ های مختلف را دارد
  • توانایی حفظ نرمی به طور نامحدود
  • طول عمر طولانی
  • تطبیق پذیری همه کاره
  • مقاوم در برابر UV ، رطوبت و بخار
  • سهولت در تمیز کردن

روش های تولید قطعات سیلیکونی :

روش مولدینگ و روش اکستروژن

تولید سیلیکون به روش مولدینگ :

الاستومرهای سیلیکون توسط ۳ متد مولدینگ ساخته می شود ، روش تزریق سیلیکون مایع ، مولدینگ انتقالی ، و مولدینگ فشرده سازی  – تولید به روش مولدینگ فرآیندی است که شکل نهایی قطعه سیلیکونی (مانند ورق سیلیکون ، مفتول سیلیکون و …) تحت تاثیر فشار و حرارت در قالب شکل می گیرد . قطعه ای از لاستیک سیلیکون پخت نشده در حفره های قالب فلزی قرار می گیرد و تحت تاثیر گرما و واکنش شیمیایی ایجاد شده و همچنین فشار شکل ایجاد شده سخت و یکپارچه می گردد.

تولید سیلیکون به روش مولدینگ

فرآیند تولید سیلیکون مولدینگ  :

فرآیند تولید سیلیکون

تولید سیلیکون به روش اکستروژن :

در این روش لاستیک سیلیکون پخته نشده یا الاستومر ، تحت فشار از قالب یا همان “دای” عبور می کند و شکل قالب مورد نظر را به خود می گیرد . خروجی می تواند به شکل هایی مانند : شیلنگ سیلیکون ، پروفیل سیلیکون ، مفتول سیلیکون ، نوار سیلیکون ، گسکت سیلیکون و هر پروفیلی که خواستیم در آید . این نوار ها و مفتول ها به صورت طولی است و در متراژ های مختلف برش داده می شود .

سیلیکون به روش اکستروژن

تولید سیلیکون به روش اکسترودر

کاربردهای لاستیک سیلیکون :

۱- به صورت لاستیک سیلیکون یا ورق سیلیکون :  لاستیک سیلیکونی ایده آل برای کار در دماهای بالا و پایین است . خواص الکتریکی آن بسیار عالی است ، البته به بخار فشار بالای مداوم مقاوم نیست . نفوذ پذیری گاز در آن بسیار ضعیف است همچنین تائیدیه FDA برای کار در صنایع غذایی و دارویی را دارد. به نام های سیلیکون رابر ، رول سیلیکون ، ورق سیلیکون و نام های دیگر نیز شناخته می شود .

ورق لاستیک سیلیکون


۲- اورینگ سیلیکونی : اورینگ سیلیکون پر استفاده ترین و معمولی ترین آب بند مورد استفاده در ماشین آلات و دستگاههای صنعتی است . موارد استفاده در پیستون در سیلندر ، شیرهای هیدرولیکی ، محل اتصال شلنگ ها و پمپ ها . اورینگ سیلیکون حالت الاستیسیته خود را در دمای -۶۰ درجه سانتی گراد تا +۲۰۰ درجه سانتی گراد حفظ می کند . این اورینگها در برابر روغن ها و گاز اوزون مقاوم است .

اورینگ سیلیکون

۳- شیلنگ سیلیکونی : استفاده از لاستیک سیلیکونی در ساخت شیلنگ سیلیکون بیرنگ و شفاف کاربرد در : استفاده ی بسیار زیاد در صنایع غذایی و دارویی به علت بهداشتی بودن و ضد باکتری بودن سیلیکون در ساخت لوله های آزمایشگاهی ، سوند کتتر ، سوند ادرار و … کاربرد زیادی دارد ، استفاده بسیار زیاد در پمپ های پریستالتیک یا پمپ غلتکی ، استفاده در پمپ های دقیق ، پمپ های آزمایشگاهی ، شیلنگ شیر دوشی و …..

شیلنگ سیلیکون در پمپ پریستالتیک

نوار سیلیکون : نوار سیلیکون که به صورت اکسترودر یا اکستروژن  در متراژها و شکل های مختلف تولید می گردد . موارد استفاده در صنایع خودروسازی : درب ماشین ، کامیون ها در ساختمان سازی در فریم پنجره در سیستم کرتین وال ، در گاو صندوق ها ، آب بندی پنجره های OEM و ….

نوار سیلیکون

پارچه سیلیکونی : با استفاده از لاستیک سیلیکون یک لایه نازک بر روی پارچه فایبرگلاس می کشند تا مقاومت حرارتی و دی الکتریک ان بالا رود ، روکش می تواند به صورت یک رو سیلیکون یا پارچه دو رو سیلیکون باشد . استفاده بسیار زیاد در پرده های حرارتی ، کیسه های نسوز صنعتی ، عایق بسیار عالی و در صنایع نفت ، فولاد و پتروشیمی